OPIS

Podróże między Dalekim Wschodem a Europą rozpalały ludzką wyobraźnię od tysięcy lat. Właśnie dlatego pierwsi handlarze-podróżnicy wyznaczyli i wydeptali jedwabny szlak. Początkowo jego znaczenie było głównie handlowe, z czasem również militarne, aż wreszcie - naukowe. Kiedyś karawany przemierzające jedwabny szlak ryzykowały spotkanie z różnej maści złoczyńcami, opierały się przeciwnościom pogody i kładły podwaliny sztuce nawigacji. Dzisiaj już tak niebezpiecznie nie jest - pogodę możemy precyzyjnie przewidywać, a nawigację nosimy ze sobą w kieszeni. Po co więc dzisiaj jechać w podróż jedwabnym szlakiem? Właśnie po jego historię, która - jak to historia - bardzo szybko się zaciera. Kiedy przyjrzymy się dokładniej temu, co na przestrzeni wieków działo się na tej specyficznej drodze okazuje się, że to nie tylko starożytne karawany czy Marco Polo. To również potężny kawał pracy i życia wielu Polaków.  Właśnie na tym wątku skupia się projekt „Wikiwyprawa Chiny 2015”. Przemierzając trasę jedwabnego szlaku w około 30 dni, nie będziemy tylko kontemplować otaczających nas krajobrazów, ale przede wszystkim zbierać materiał wzbogacający zasoby kilku projektów Wiki takich jak np.: Wikimedia Commons – repozytorium wolnych multimediów, Wikipodróże – wolny przewodnik turystyczny, czy sama Wikipedia.  Skupiać się będziemy na tym, co jedwabny szlak łączy z Polską i Polakami, tym, co tam stworzyli i gdzie żyli. Oczywiście po latach nie zostało z tych śladów wiele, ale postaramy się chociaż umożliwić innym wczucie się w to, co zobaczył chociażby gen. Bronisław Grąbczewski eksplorując pod koniec XIX w. odległą od Polski o 10 tys. km Kaszgarię. Naszymi przeszkodami dzisiaj nie będą, miejmy nadzieję, nieprzychylni nam ludzie czy kaprysy pogody. Jednak od czasów podróży Marco Polo sytuacja polityczna i polityka wizowa zdecydowanie się rozwinęła. Dzisiaj do pokonania tej trasy potrzeba przynajmniej 5 wiz, a dotarcie do samego Pekinu wiąże się z wyrobieniem tymczasowego prawa jazdy dla kierowcy, przykręceniu do samochodu tymczasowych tablic rejestracyjnych i wykonaniu specjalnych badań technicznych - oczywiście chińskich. Jakby tego było mało to cały odcinek chiński będzie nam towarzyszył, wymagany lokalnymi przepisami, „przewodnik”.

CEL
Nadrzędnym celem wyprawy jest wzbogacenie zasobów projektów Wikipedia, Wikimedia Commons, Wikipodróże. Na trasie wyprawy znajduje się kilkadziesiąt obiektów, które zostaną dokładnie udokumentowane na potrzeby ww projektów. Szczególny nacisk zostanie położony na obiekty związane z obecnością i działalnością Polaków na trasie historycznego Jedwabnego Szlaku. Dodatkowym celem jest promocja idei wolnej wiedzy i wolnych licencji na terenie 12 państw na 2 kontynentach.